Safari in Murchison Falls

18 augustus 2019 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Vrijdag 16 augustus

Rond 08:00 vertrekken we richting Murchison Falls, een nationaal park. Omdat ik nog moet pinnen wil Ken stoppen bij de pinautomaat in de buurt. Wanneer hij de auto uitstapt rolt de bus weer de berg af. Ken springt snel de bus in, 'Oops, handrem vergeten!' Op de heenweg droom ik alweer over terugkomen in Afrika, Oeganda en de school. Ik ga ze toch wel heel erg missen die kids, de people maar ook de vibe hier! Onderweg zien we weer hilarische dingen, zoals een wasstraat gewoon buiten. Slangen met water komen vanaf een kilometer verder op en auto's worden blink schoon. Ook staat er langs de weg een bordje met 'Politie bureau: rechts'. Het bordje wijst naar een straatje waar een goed gevulde Nederlander zeker niet doorheen past!! ;) Ook zie ik verschillende vrouwen die met bijna een heel bos aan takken op het hoofd, en zonder handen hé ;)
Aangekomen in het nationaal park moeten we eerst even een handtekeningetje zetten. We mogen door de poort en rijden nog een stuk verder. We komen aan bij een lodge. We zijn iets te vroeg dus we wachten even tot de gids z'n lunch op heeft. Om 14:00 beginnen we aan de 'Chimp tracking'. De gids vertelt ons dat hij de natuur niet kan beheersen. Soms hebben de chimps een stille dag en dan kun je ze bijna niet traceren. Dit gebeurt ongeveer eens in de drie maanden. Maar, fingers crossed, en laten we hopen op goed geluk! We gaan op pad in het regenwoud achter de lodge. We zien gelijk een 'Black and white' monkey. Die springt in de bomen. Na drie uur lang lopen hebben we helaas nog geen chimp gezien. :( Wel een schildpad, wat Balou aapjes en bijen. Helaas hadden de Chimps precies vandaag hun stille dag. Daarmee laten ze aan nabije chimp families even zien dat dit hun territorium is, al denk ik dat ze gewoon stiekem een feestje vieren in een grot ofzo! ;) Omdat de chimps heel stil waren kon de gids ze niet goed lokaliseren, en hebben we ze helaas dus niet gezien...
Hierna gaan we richting de lodge, Red Chili. Onderweg krijgen we nog een heerlijke Afrikaanse massage, of te wel een weg met veeeel te veel hobbels en kuilen. We slapen in twee ronde hutjes, Loret en ik samen (omdat wij 's avonds vaak moeten plassen) en Simone alleen. We eten bij het restaurant en spelen wat spelletjes. Hierna gaan we richting bed. Als we na het plassen bij het hutje aankomen staat er een hele grote hippo (nijlpaard) voor de deur. Hij is lekker gras aan het eten. Echt heel speciaal en heel gaaf. Het is een heel groot dier, en we staan er ongeveer een meter vanaf!! Hij gaat een rondje om ons hutje en we besluiten om te gaan slapen.

Zaterdag  17 augustus

05:45 gaat de wekker. Tijd om op te staan! Tijd voor safari! Om 6u moeten we vertrekken voor de safari. We krijgen ontbijt mee in een zakje en rijden naar de rivier de Nijl. We wachten hier tot het pondje gaat vertrekken. We zijn de eerste auto! Wat goed is want er kunnen maar 8 auto's mee. We vertrekken rond 06:30 naar de overkant van de rivier. We krijgen een gids in de auto en vertrekken het park in. De gids vertelt dat er vroeger ook mensen woonden hier. Door de vliegen zijn de mensen vertrokken. Er zaten namelijk vliegen die mensen beten, en toen der tijd droegen deze vliegen de 'sleeping sickness' bij zich. De mensen werden ziek en zijn ergens anders gaan wonen. Sindsdien is het park een beschermd gebied, en wonen er dus geen mensen meer. Inmiddels bijten de vliegen alleen nog, maar dragen ze deze ziekte niet meer bij zich. We rijden verder het park in en komen gelijk een hele hoop antilopes tegen. Ook zien we vrij snel giraffen! We rijden door de groene natuur, lange grasvelden en vele boompjes. Ook zien we weer pumba's, en olifanten en hyena's van héél ver weg. We gaan op weg naar de leeuwen. De gids denkt dat hij weet waar ze zitten. We zoeken en zoeken, maar leeuwen kunnen we helaas niet vinden. We gaan richting de pauze plek, aan het water. We zien buffels en een grijze antilope waarvan ik de naam vergeten ben. Ook zien we krokodillen van veraf en heel veel nijlpaarden in het water. De kraanvogel, het nationale symbool van Oeganda, wordt ook gespot. Die leven altijd in paren. Hierna gaan we weer richting de uitgang van het park (het is inmiddels al 10:15). Weer zien we veel olifanten, giraffen en antilopen.

IMG_20190817_065906IMG_20190817_071354IMG_20190817_071428IMG_20190817_074411IMG_20190817_074418IMG_20190817_082039IMG_20190817_082125IMG_20190817_083733IMG_20190817_083901IMG_20190817_083908IMG_20190817_084231IMG_20190817_092849

Om 11u komen we weer bij de lodge aan. We lunchen en wachten/chillen even in het restaurant. Het is super warm dus ook de korte broekjes worden weer aangedaan. Om 13:30 vertrekken we weer richting de Nijl. Dit keer voor een bootsafari! We zien een gekke boom, de 'sausage tree'. Olifanten vinden deze heerlijk, maar als ze hier teveel van eten gaan ze een beetje gek doen ;) Ook kun je er bier, wijn en medicijnen van maken! We vertrekken met de boot en spotten gelijk een krokodil. Hij ligt op de kant maar net als we er een meter vanaf zijn springt hij in het water en komt hij met open bek op ons af! Heel gaaf maar stiekem ook wel eng. Hierna zien we nog heel veel nijlpaarden in het water. De nijlpaarden zijn erg leuk. Als we dichterbij komen duiken ze snel onderwater. Soms komen ze plots weer boven, of ze zwemmen achter het bootje aan. Ook zien we olifanten opnieuw van heel dichtbij!! En we zien nog veel meer krokodillen en mooie vogels. 2u later komen we aan bij de waterval. We gaan hiken. Er sluit een hele grote groep mensen aan, het is bloedheet en we beginnen gelijk met het steile klim stuk! Twee ietwat gezette vrouwen halen ons in en gaan vol vaart voor ons uit. 'Wauw, denk ik. Die heb ik onderschat'. Toch niet, blijkt tien minuten later als ze echt niet meer verder kunnen en zonder adem op een bakje zitten ;) We lopen goed door en komen binnen een half uurtje (rond 16:30) boven bij de waterval aan, onze hoofden knalrood en de rest van de groep achter ons gelaten. Ken is verbaasd dat we er al zijn! We rijden terug naar de Lodge. Aangekomen willen we graag gelijk douchen. Van de groep hebben we gehoord dat de douches erg koud zijn en we bereiden ons op het ergste voor. Het valt mee. De douches zijn prima te doen! :) Hierna eten we fish and chips, want we hebben echt heel erg honger en drinken we een biertje, dat we betalen van het geld dat we van de vervelende backpacker hebben gekregen. Dat gratis biertje smaakte extra goed ;) We spelen nog een paar potjes regenwormen en rond 20:30 willen Simone en Loret al naar bed. Omdat het al donker is en hippos alleen tegenkomen best spannend is besluti ik mee te gaan, dan in bed maar even lezen! Een uurtje later val ik echter al op m'n boek in slaap. Vandaag was echt een hele mooie en bijzondere dag! Ik vond het zo gaaf en ben zo blij dat we zoveel olifanten gezien hebben. Mijn reis kan niet meer stuk!

IMG_20190817_141947IMG_20190817_143041IMG_20190817_143127IMG_20190817_143157IMG_20190817_143223_1IMG_20190817_143459IMG_20190817_145842IMG_20190817_152028IMG_20190817_160308IMG_20190817_160516IMG_20190817_161129IMG_20190817_145803IMG_20190817_142753

Zondag 18 augustus

We staan opnieuw vroeg op, 7u dit keer. Ik ga met Loret naar de wc en hé: dit keer staat er een Pumba bij onze deur! :) Om 07:20 vertrekken we richting het Rhino (neushoorn) park, met opnieuw ontbijt in een zakje. De rit duurt ongeveer 3 uur en auw! Ik word gebeten door zo'n nare vlieg. Echt pijn doet dat. Wel heb ik nu natuurlijk de volledige safari experience meegemaakt ;) Ook rijden we langs een gevangenis. Gevangene dragen hier allemaal gele pakjes en ze moeten buiten hard werken. Iedereen kan ze zo zien. Aangekomen bij het park krijgen we mooie roze laarzen en vertrekken we met nog 7 mensen. We lopen ongeveer 20 minuutjes en spotten dan al een moeder met een baby (4 maanden oud). Dit is heel gaaf om te zien, ook deze dieren zijn zo groot! Hierna lopen we nog een klein stukje door en komen we een groep van 5 neushoorns tegen. Wel is het erg spannend. Neushoorns zijn erg gevaarlijk en we kregen de instructie om ons achter een struik of boom te verstoppen als ze op je afkomen. Gelukkig gaat alles goed, en leven we allemaal nog! Hierna lopen we terug. Wederom een hele toffe ervaring.

IMG_20190818_071246IMG_20190818_111907IMG_20190818_111957

Hierna rijden we verder naar huis. Ongeveer nog 3 uurtjes in de auto. Aangekomen pak ik mijn koffer vast in, morgen gaan we alweer richting Entebbe. Daar chillen we nog een paar daagjes en dan vliegen we woensdag avond weer naar huis! Gelukkig gaat mijn koffer dit keer een stuk beter dicht en ben ik zo klaar. Hierna voetballen we een uurtje met de buurkindjes en Mugura, wat echt heel erg gezellig is. 's Avonds maken we risotto en chillen we nog wat. Morgen kunnen we lekker uitslapen, tot wel 08:30 ;), en kunnen we eindelijk is een lekker ontbijtje maken. Zin in! Al is het ook wel gek om het huis te verlaten...

IMG-20190818-WA0007