Bye Bye Makerere

15 augustus 2019 - Kampala, Oeganda

Woensdag 14 augustus

Even kleine update over dinsdag avond: 2 potjes Yathzee werden gespeeld, die ik beide won ;) Het tweede potje gooide ik zelfs drie keer achter elkaar Yathzee!! Ook nemen we nu al afscheid van de groep. Zij gaan namelijk van woensdag tot en met vrijdag naar Banda Islands en zaterdag vliegen ze terug, en wij gaan vrijdag ochtend natuurlijk al op safari waardoor we elkaar net mislopen. Gek om zo doei en tot nooit meer ziens te zeggen tegen mensen waarmee je toch drie weken in een huis hebt gewoond en mooie ervaringen hebt gedeeld (vooral met de 50+ers dan).

's Ochtends is er weinig te doen op school. De kinderen maken exams en dat duurt tot ongeveer 11:15. Wel kom ik erachter dat een paar kinderen door de school rond zwerven. In het lokaal boven zitten vijf kinderen niks te doen. Ik vraag ze wat er aan de hand is en kom erachter dat de ouders van deze kinderen niet konden betalen voor de exams, dus mogen ze nu niet meedoen. De kinderen hebben boven wat boekjes verzameld en ik lees ze voor. Vanessa valt tijdens het lezen op mijn schoot in slaap, wat erg schattig is. Wel vind ik het heftig om te zien dat deze kids dus geen exams maken omdat er geen geld is. De exams kosten 15.000 shilling, dat is in Nederland ongeveer 4 euro. Je kunt je bijna niet voorstellen dat die vier euro al te veel is om te missen. Angela, de zus van Vanessa, vertelt me ook dat ze de exams niet maakt omdat ze anders thuis niet kunnen eten. De kinderen hier groeien snel op, gaan de hele dag naar school, helpen thuis nog in het huishouden en met het verzorgen van broertjes of zusjes, en kunnen bijna niet ontsnappen aan deze armoede, aangezien ze door het gebrek aan geld dus ook geen exams kunnen maken of soms natuurlijk zelfs niet eens naar school kunnen. Zo kun je nooit hoger op komen, ondanks dat sommige kinderen echt heel intelligent zijn. Ik weet zeker dat de geniale mens die de kuur voor kanker zou kunnen bedenken hier ergens in Afrika op de straat rondloopt ;)

Na de eerste ronde exams is het pauze! Morris laat me de hele tijd zien hoe hij nootjes van de grond openbreekt met zijn tanden. Ik vraag hem of die nootjes een beetje lekker zijn en z'n antwoord is prachtig: "No, they are sweet. Like me!" Echt een heerlijk kind, die Morris. Na de pauze maak ik zowel in P4 als in P3 de posters af met de kinderen. Als ze klaar zijn mogen ze lekker kleuren. Wel een relaxed dagje zo. Esther is een meisje dat altijd wilt zorgen dat ze haar eigen zin krijgt, en als ze geen zin heeft in iets probeert ze daar dus ook altijd onderuit te komen. Dit keer opnieuw met een leugen. Als ik haar daarna, omdat ze dus alle rekensommen niet gemaakt heeft, vertelt dat ze niet mee mag kleuren en eerst rekenen moet maken is het mokken geblazen. Dwars gaat ze achterin de klas zitten, er wordt gedreigd met: "Ik ga het Tr. Ronnie vertellen hoor", wat ik eigenlijk best een goed plan vind. Normaal wordt er vaak geslagen als een kind niet luistert of liegt in de klas, nu moest Esther gewoon eerst haar werk maken en mag ze daarna mee leuke dingen doen. Een veel meer passende 'straf' die ook het gewenste effect heeft. Na 10 minuten mokken besluit Esther om toch maar snel haar werk te maken én bied ze zelfs haar excuses aan. Ik hoop dat de leerkrachten zien dat het zo dus ook kan. Na de lunch maken de kinderen weer examens. Dit keer zit ik achterin de klas en kom ik tot het besef dat ik dan ook echt nooit van mijn leven examencoördinator zou willen worden. 2,5 uur achter in de klas zitten en kijken hoe leerlingen een toets maken is echt ontzettend saai! Hierna kijk ik de exams na en ga ik naar huis.

Thuis aangekomen moet ik snel omkleden want we gaan shoppen! Bij lokale winkeltjes bekijken we alles wat er hangt. Volgens mij is veel kleding gewoon 2e hands en wordt het hier opnieuw verkocht, aangezien we soms ook H&M, Primark en andere merkjes tegen komen. Ik scoor een jurkje. Hierna gaan we door naar Acacia Mall, waar we op het dakterras eten bij een heerlijk restaurant en halen vervolgens een lekker ijsje na. Verder niet zoveel speciale dingen gedaan gisteravond. Op tijd naar bed weer!

Donderdag 15 augustus

De laatste schooldag... hij is aangebroken. Met een héle grote tas vol knutselspullen stap ik op de boda. Omdat een vrachtwagen de hele weg versperd besluit mijn boda driver een tussendoor weggetje te nemen. Dat was echt een heel slecht idee. De weg hobbelt en bonkt en is erg smal, en dat terwijl ik met die mega grote tas achterop zit ;P Op school aangekomen geef ik alle knutselspullen aan de school. P4 is al begonnen met exams en zit samen met P5 en 6 in een lokaal. Tr. Brenda zit buiten op de bank en ik ga bij haar zitten. We bespreken eerst de wiskunde toets, vervolgens hebben we het over spelletjes, Oegandese muziek, verschillen tussen NL en Oeganda en ons dating-life. Eigenlijk een super gezellige ochtend zo ;) Zeker wanneer er een kopje thee en een zakje popcorn bijkomen! Na het eerste exam willen Tr. Brenda en ik net gaan nakijken als ik geroepen wordt door Tr. Ronnie. Tijd voor het afscheid. Alle kinderen staan opgesteld op het schoolplein en ik moet maar even naar voren komen. Ik krijg een heel mooi certificaat als dank voor het vrijwilligers werk, en ik bedank op mijn beurt de school en de kinderen (zie video). Hierna is het echt tijd om na te gaan kijken! Halverwege word ik verrast door de meiden (en jongens) van P6. Ze hebben een heel mooi tasje gemaakt waar mijn telefoon in past. Echt heel erg lief en mooi. Er wordt veel geknuffeld en de worden "I Will miss you" worden vaak uitgesproken. Precies op lunchtijd zijn we klaar met nakijken. We lunchen en ik besluit om in P3 vast alle lolly's voor de kinderen op hun tafel te leggen (die heb ik gekocht als afscheidscadeautje). De kinderen zijn super blij en verrast wanneer ze binnen komen en er volgt een hele grote groepsknuffel. P4 is al boven in de klas bij P5, 6 en 7, dus Tr. Brenda haalt ze wel even naar beneden. Ik deel opnieuw lolly's uit en er wordt opnieuw veel geknuffeld. Wat ga ik die kids toch echt wel missen!

Ze maken meer exams en ik zit bij P3 in de klas. Ik voel me opnieuw een examencoördinator alleen verveel ik me minder erg. Iedereen heeft een groene, blauwe of rode mond gekregen van de lolly en af en toe steek ik even lekker mijn tong uit. We hebben veel plezier tussendoor. Vervolgens besluit ik om maar buiten het lokaal te gaan zitten omdat de kids zich eigenlijk moeten concentreren ;) Ik speel hier met Jieza, die ik echt heeeel graag in m'n koffer mee zou willen naar Nederland, en kijk al een exam na wanneer enkele leerlingen al klaar zijn. Ik stel het naar huis gaan nog even uit. Ik wilde graag nog wat kleinere snoeppies aan P5, 6 en 7 geven, aangezien ik die kinderen ook veel heb gezien en veel met ze ben omgegaan. Ik wacht tot ook zij klaar zijn met hun exam, en vervolgens deel ik snoepjes uit. Dit verloopt lichtelijk chaotisch maar uiteindelijk heeft iedereen iets gehad :P Hierna volgen veel knuffels en foto's. Ik neem afscheid van de teachers en de laatste kinderen en ga vervolgens naar huis. Best gek zo, ik ga die kids waarschijnlijk nooit meer zien en dat is best lastig. Juist omdat je niet zo goed weet wat er van ze terecht komt.

Thuis aangekomen kleed ik me wederom snel om en willen we naar een kleding markt. Ik kom erachter dat ik de posters van de kids weer mee naar huis heb genomen... O oh, dan eerst maar terug naar de school en dan naar de markt. Verbaasd zijn de kids die nog op het schoolplein rondlopen als ze mij zien. Huh, Tr., wat doe je hier??! Wat ben je vergeten? Ik leg uit dat ik de posters weer mee naar huis had genomen.. Ik geef ze aan de Engels leerkracht van P5, 6 en 7, aangezien er verder niemand meer op school is. Ik neem opnieuw afscheid van de kinderen en van Jieza en ga maar snel door naar de markt. Hier lopen Simone, Loret (die inmiddels ook weer in Kampala is) en ik een tijdje rond. Vervolgens gaan we opnieuw richting de Bistro om lekker te eten. Eira meet ons daar! We bestellen enorm veel tappas gerechtjes en halen na het eten weer een lekker ijsje. Prima avondje zo. Op naar huis, blog schrijven, tas inpakken, douchen... Nog veel te doen. Morgen gaan we op safari en daar heb ik super veel zin in!!

IMG_20190814_130634IMG_20190814_131747IMG_20190814_131819IMG_20190814_131938IMG_20190815_143532IMG_20190815_150059IMG_20190815_150223IMG_20190815_174756