Kiekeboe!

29 juli 2019 - Kampala, Oeganda

Maandag 29 juli

Ik sta deze ochtend eerder op dan normaal! De SSE'ers gaan vandaag namelijk ook naar mijn school en moeten er ook om 9u zijn. Ik zorg dat ik al even kan plassen en mezelf klaar kan maken voordat de rest wakker wordt. Hierna ontbijt ik lekker met jawel, hagelslag!! Het was niet goedkoop maar het was het waard 😉 Gelijk een goede dag van de start. Oops ik lees nu pas dat ik goede dag van de start heb getyped, dat moet natuurlijk goede start van de dag zijn 😋 Om 08:15 ben ik al klaar en vertrek ik naar de school. Ik moet namelijk ook even met Tr Ronnie praten, we moeten mijn lessen van de pabo nog even inplannen. Op school krijg ik gemixte reacties: Ronnie, ja die heb ik gezien. Hij loopt ergens rond. Ronnie, neee die komt straks pas! Ronnie is boven! Hmm, ik maak een rondje en kom er achter dat Ronnie zeker nog niet aanwezig is. Dan maar eerst naar Tr Branda en Tr John. Ik bespreek wat ik kan gaan doen in mijn lessen Engels en Wiskunde. Het komt er eigenlijk op neer dat ik met Engels in P4 zelf mag weten wat ik doe, als het maar iets van de herhaling is. Aan wiskunde mag ik ook zelf invulling geven in P4 en P3. Omdat P3 moeite heeft met tafels en P4 met breuken worden dat de onderwerpen van komende week.

Eerst rommel ik een beetje aan en loop ik een paar keer rond om te kijken of Ronnie er echt niet is. Vervolgens kijk ik mee met een soort geschiedenis les bij P5. Het gaat over Oeganda en hoe de Britten hier het land over namen. Best interessant! Hierna is het pauze. Ik speel buiten met de Kids en vermaak een hoop kinderen bij de schommels. Ook bespreken we het schoolreisje nog een paar keer, wat ze eeeecht geweldig vonden! Hierna ga ik eens een kijkje nemen bij P3. Ze doen een les over de bijbel. Omdat ik het niet heel interessant vind ga ik na een tijdje weer verder. Ik kom langs baby class en wordt hartelijk verwarmd door Princes, Sarah en Rikki. Daarna komt heel baby class op me af gerend en doen we maar een groepsknuffel. Hierna geef ik sporadisch een leesles in P4. We lezen samen een paar bladzijdes van het boek. Hierna besluit ik dat we beter kunnen stoppen en kunnen de leerlingen hun werk voor science afmaken, zodat ze geen huiswerk hebben 😉

Tijd voor mijn les Engels in P4. Ik besluit om de past simple te herhalen. Ik heb 20 werkwoorden op het bord geschreven. Ik gooi een balletje de klas in. De leerling die hem vangt mag naar voren komen en het woord in de verleden tijd opschrijven. De klas schrijft ondertussen ook het woord in hun schrift. Vervolgens vraag ik 'Class, is this correct?' waarop de klas volmondig JA of NEE antwoord (dat vind ik heerlijk, yess teacher). De leerlingen vinden deze manier van herhalen heel erg leuk. We gaan snel door de stof heen en hebben dus tijd om visjes te vouwen. Laatst hebben we de structuur en de delen van een vis besproken dus dit leek me een leuke toevoeging. Alle leerlingen zijn mega trots op hun visje. Morgen gaan we hem versieren met crêpepapier, een vis moet natuurlijk ook schubben hebben 😉

Tijd voor lunchpauze. We eten vandaag cassave met bonen in plaats van posho! Al een verbetering 😋 Wel krijgen we pas om 13:50 lunch, terwijl we eigenlijk van 13:00-14:00 pauze hebben. Snel eten dus want hierna moet ik weer wiskunde geven in P4. Ook deze keer werk ik met het balletje. De tafels. Ik gooi de bal, noem een tafel en de leerling moet snel antwoorden (Quick math 😝). Wanneer dit niet snel genoeg gaat moeten ze hem teruggooien en krijgt een andere leerling een kans. Hierna vertel ik de leerlingen hoe belangrijk het is dat ze deze tafels kennen, want je gebruikt het straks overal voor, in de hoop dat ze dit in hun oren knopen. We stappen over op breuken, wat de leerling extreem moeilijk vinden. Samen doen gaat altijd goed maar zelf doen is nog erg lastig. Morgen maar weer een stapje terug en het besef van een breuk maar eens visueel maken. Wel een leuke uitdaging om te zorgen dat ze dit straks misschien ietsje beter begrijpen!

Hierna krijgen de leerlingen van P3 tot P7 buiten muziek en dans van een vakdocent. Dit is erg leuk om te zien. Ik kijk toe en speel met de grote mzungu vriend, het zoontje van de kok. Hij vind me heeelemaal geweldig en 'o ohhh' en 'kiekeboe' komen al in zijn woordenboek voor. Ook kan hij een 'pussycat' tekenen. Geweldig!

IMG_20190729_132333IMG_20190729_132320

​Ik praat nog even met Ronnie en we plannen alle lessen voor volgende week in :) Om 16:15 vertrek ik richting huis. Muziek les is nog niet helemaal afgelopen maar dat is niet erg. Simone en ik hebben een stuk stof gekocht en willen hier tasjes van laten maken bij de nursery school voor spastische mensen. Zij werken dan aan de tasjes en zo kunnen we dus een mooie bijdrage leveren. Ook lever ik hier mijn inmiddels twee gescheurde broeken in, zodat ze deze (hopelijk) kunnen maken 😅

Pasta pesto staat op het menu samen met een chillsessie. Ook is er een nieuwe vrijwilliger bij die samen met Simone op het project komt. Een Noors meisje, Ira. Wel aardig! Eerst wilden we opnieuw  naar het nationaal theater, de laatste maandag van de maand schijnt namelijk 'big party' te zijn. Maar we zijn allebei erg moe, dus we slaan deze toch even over.

Fijne avond allemaal.

Jam