Ongelukje

1 augustus 2019 - Kampala, Oeganda

Woensdag 31 juli

Een ochtend zoals alle anderen. Niet dus! Na mijn lekkere ontbijtje met hagelslag stap ik weer op de boda richting school. Vandaag gaat dit echter wat minder goed. We komen op het eerste echte kruispunt, waar een voetganger eigenlijk blind oversteekt. Wij rijden de man aan en ik kan gelukkig nog net op tijd van de boda afspringen. Wel komt de boda op mijn voet maar verder ben ik ongedeerd. Alleen erg geschrokken. De voetganger begint gelijk ruzie te maken met de boda driver. De boda driver zegt eerst 10x sorry maar wanneer de man dit niet accepteert wordt hij ook boos. Zijn boda is echter ook erg beschadigd. Omdat we op een weg voor tegenliggers staan en er opeens erg veel busjes en verkeer aan komen besluit ik de stoep op te sprinten. De boda driver en de voetganger doen hetzelfde. Hier gaan ze verder met hun ruzie, en komt iedereen die het gezien heeft zich bemoeien met de discussie. Tijd om een nieuwe boda te zoeken, dus. Ik hou een nieuwe boda driver aan en vertrek snel richting de school. Wat een chaos!

Op school geef ik verschillende lesjes. Ook maken de kids van P3 hun visjes af. Ze zijn erg mooi geworden. Ook volg ik een leesles van P4 (groep 5 dus), waarbij het verhaal verbazingwekkend is. Het gaat over twee vrienden, een jongen en een meisje. Ze gaan samen vanaf hun dorp met de bus richting high-school. De jongen maakt een sjans-move op het meisje, zij slaat hem af. Dan voert hij haar maar dronken. Vervolgens zoent hij haar. Hij vertelt haar dat hij al eeeeuwen verliefd op haar is, wanneer zij dit beantwoordt vraagt hij haar haar liefde te bewijzen. Met seks dus. Zij wilt dit niet. Vervolgens lees je letterlijk hoe het meisje huilt en zegt dat ze het niet wilt, en dus eigenlijk verkracht wordt. Vervolgens hebben ze een relatie, maar... het meisje is zwanger. De jongen verplicht haar abortus te nemen en regelt hier alles voor. Einde verhaal... Dit wordt gelezen door kinderen van negen jaar oud. Opzich goed dat er aandacht aan wordt besteedt, maar dan moet je het ten eerste als leerkracht hierna wel bespreken in de klas, en ten tweede zijn deze kids hier nog wel iets te jong voor. Ik was echt verbaasd en niet positief onder de indruk.

IMG_20190731_094307 IMG_20190731_102249IMG_20190731_102340IMG_20190731_113404

Verder hebben we 's middags met de SSE-groep spelletjes gespeeld met de kinderen en sportactiviteiten gedaan. Dit was ook erg leuk. Op het einde liepen we in een lange slinger terug terwijl we allemaal zongen en een gek dansje deden met onze voeten. Wat hebben de locals daar om ons gelachen. ;) 's Avonds gaan we uit eten met de gehele groep: SSE'ers, vrijwilligers en organisatie! Echt super gezellig. Ik zit naast Lea, een hele leuke, gezellige, onhandige vrouw met de meest aanstekelijke lach. We delen een pizza tonno en een pizza quatro fromaggi. Ook houden we van dezelfde toetjes en wijn: goeie match dus!

IMG_20190731_130847IMG_20190731_130949

IMG_20190731_131208

1. Ted:
    3 augustus 2019
    Blij dat je er zonder kleerscheuren van afkomt. Hoe Hard rijden die Boda's eigenlijk?
    En weer zo leuk geschreven. :-)
  2. Jamilla Windt:
    5 augustus 2019
    Die gaan best hard ;) Thanks pap :)