2 dagen chillen!!

21 juli 2019 - Entebbe, Oeganda

Pfoeeh, we dachten 's nachts vliegen, dat is relaxed. Dat viel toch tegen.

Half drie waren we op Schiphol. Toen we eenmaal ingechecked en door de douane waren moesten we nog zo' 'n drie uurtjes wachten. Deze uurtjes vlogen gelukkig voorbij. Net zoals onze eerste vlucht naar Frankfurt. Daarna moesten we rennen voor de overstap, want het vliegveld van Frankfurt is heeeel erg groot. Van de ene vleugel naar de andere is een hele tocht. Volgens mij hebben we de halve vierdaagse gelopen deze nacht. 😉

Toen vlogen we door naar Addis Ababa, in Ethiopië. Deze vlucht duurde een stuk langer. 7u vliegen valt mee, zou je zo zeggen. Zeker als je een tv schermpje hebt, films kan kijken en spelletjes kan spelen. De film 'gifted' hebben we beide gekeken. Simone haakte na 20 minuten af en viel in slaap 😴. Ik heb echter de hele film gezien en het is zeker een aanrader! Wel heb ik een klein traantje gelaten op het eind. Om 12u kregen we nog een volledige en heerlijke maaltijd (terwijl we eigenlijk al hadden gegeten, ooops) en hierna was het tijd om de oogjes eens dicht te doen. Een gemakkelijke positie zoeken was lastiger dan gedacht en we hebben dan ook maximaal drie uurtjes geslapen(/gedraaid).

Hierna was het tijd voor onze volgende overstap! Yes! Op het vliegveld van Ethiopië moesten we opnieuw door de douane, waar ook onze schoenen uit moesten, en had ik mijn eerste echte Afrikaanse wc-ervaring (zie video) . Ik moest even wennen aan de hele platte bril, in Nederland zijn ze denk ik meer naar je bil gevormd. Wat eigenlijk best gek is want Afrikanen hebben vele dikkere billen dan wij. De laaste vlucht heb ik het opstijgen niet eens meegekregen. Ook hier hadden we een tv-schermpje, terwijl we maar 1,5 uur hoefde te vliegen. Ik was echter zo moe dat ik gelijk in slaap viel. Ik werd wakker gemaakt door een stewardess toen het ontbijt kwam (we kregen zelfs ontbijt!!!). Hier kan Nederland nog wat van leren 😉

Eenmaal aangekomen in Oeganda was het chaos. Er waren een paar dingen die fout konden gaan: visa aanmaken, was de koffer wel aangekomen?, geld pinnen en zou het hostel er echt staan om ons op te halen??

Het meeste ging gelukkig goed en we konden zelfs gelijk sim-kaartjes halen zodat we konden internetten (hoezo verslaafd aan je telefoon). Helaas was het hostel ons vergeten. Buiten was niemand te vinden en omdat er al 20 Afrikanen ons een taxi aanboden leek het hostel bellen de beste oplossing. 15 minuutjes later waren ze er al om ons toch op te halen. Ze dachten dat we half elf 's avonds pas aankwamen 😉

Het hostel bevalt ons prima. We hebben een mooie kamer met echte prinsessenbedjes (klamboes dus). De douche en wc zijn prima. Al duurt het 20 minuten voordat je haar gewassen is omdat er weinig water uit de kraan komt en drupt de wc de hele nacht. Het is prima te doen en de mensen zijn super aardig! Ook hebben we al enig wat spinnen en reusachtige hagedissen gespot en hebben we twee huis vogels die de hele dag achter je aanlopen 😝

Gister hebben we een rondje gelopen door Entebbe. Het verschil tussen arm en rijk in dezelfde straat is erg groot en dat is wel even wennen. Waar aan de ene kant enorme huizen staan beschermd met prikkeldraad staan aan de overkant een soort krottenhuisjes waar alles dus wat primitiever is. Ook wilt iedereen op straat 'je vriend' zijn en zegt iedereen hello tegen je. Soms wel leuk, soms een beetje te opdringerig. Het feit dat je blank (of te wel mzungu) bent is erg bijzonder, en dat is eigenlijk heel raar en onwennig. Gelukkig kwamen we een restaurantje tegen waar veel meer mzungu zaten, hier hebben we lekker gegeten (om half vier al haha). Hierna gingen we terug naar het hostel waar we probeerde om zo lang mogelijk wakker te blijven. Om 18u hielden we het voor gezien en gingen we in bed liggen waar we om 19u al in slaap vielen (het tijdschriftje kon ik niet meer omhoog houden en m'n ogen vielen dicht).

De volgende dag 09:00. We worden wakker gemaakt door het meisje van de receptie. We hadden aangegeven dat we om 9u wilde ontbijten dus toen we er nog niet waren kwam ze maar op de deur kloppen. 14u geslapen!! 😮

De dag begint met een prima ontbijtje en hierna beginnen we aan ons ochtendritueel. Al je spullen kwijt zijn, dit zit weer in je koffer. Of ohnee, toch in je rugzak. Eerst insmeren met zonnebrand, dan je tandenpoetsen etc. Om je dan 20 min later in te smeren met deet. Als dat allemaal is gebeurt kunnen we op pad. We zijn alle winkeltjes van de locals af gegaan en we hebben al best goed gescoord. Een rok, haarband en wat armbandjes zijn al binnen. Onderhandelen moeten we nog even goed oefenen, want als iets 45000 Oegandese shilling kost en het uiteindelijk 35000 wordt heb je nog niet zo goed afgedingt (maar je betaald ook maar 9 euro voor een jurkje dan, dus wat maakt het uit... Is onze gedachte steeds). Maar we zullen er in deze 5 weken vast vanzelf beter in worden! Ook hebben bijna alle winkeltjes hetzelfde, wat erg grappig is als je bedenkt dat we wel 30 winkeltjes in zijn geweest en eigenlijk dus niet veel nieuwe spullen hebben gespot. Hierna hebben we lekker gelunched en zijn we terug gelopen richting het hostel. Halverwege staat namelijk een hotel waar je lekker kunt zwemmen. Bij gebrek aan een boek (ja stom, dat waren we vergeten) besloot ik maar deze Blog te schrijven om jullie op de hoogte te houden over ons weekend. Want weekend is het zeker. Morgen om 9u 's ochtends worden we opgehaald en dan gaat het avontuur pas echt beginnen. We krijgen dan een rondleiding en we zullen onze projecten te zien krijgen. Dat wordt vast spannend!!

Tot de volgende update.

Liefs, Jam

1. Ted Windt:
    21 juli 2019
    Leuk verhaal en veel plezier op je project.
  2. Wilma:
    21 juli 2019
    Mooi verslag. Vogels lijken op parelhoenders. Veel plezier.
  3. Jamilla Windt:
    Bedankt Wilma! Ha, nu weet ik wat het zijn🙂
  4. Joop en Marijke Windt:
    Geweldig Jamilla veel succes,en geniet er van!opa Joop enOma Marijke
  5. Jamilla Windt:
    Dank jullie wel 😘
  6. Jos Du Bois:
    21 juli 2019
    Leuk begin, veel plezier en succes met je projecten!
  7. Jamilla Windt:
    Bedankt! 🙂