Mijn eerste week! :)

27 juli 2019 - Kampala, Oeganda

Maandag 22 juli

Om 9u worden we (keurig netjes op tijd) opgehaald door Kane. Een van de drivers van Doingoood. We rijden van Entebbe naar Kampala, een rit van ongeveer 45 minuutjes. Onderweg zien we grote thee velden, waar dus de theeplanten staan, grote huizen maar ook veel krottenwijken. Wanneer we Kampala inrijden worden die wijken alleen maar erger. Je ziet heel goed hoe mensen hier op straat leven. Dat is wel even schrikken.

Aangekomen bij het huis wordt de gate open gedaan door een bewaker. Maguru, leuke man! Eva, van de organisatie van Doingoood komt ook aan en geeft ons een rondleiding door het huis. We slapen samen in een vier persoons kamer. Aankomende zaterdag komen er namelijk 11 mensen bij in het huis van de social safari. Normaal slapen deze mensen in een guest house maar omdat het doingoood-huis toch bijna leeg is komen ze gezellig bij ons! Er zijn verder nog een 4-p, een 6-p, een 2-p en een 1-p kamer. Ook hebben we twee ‘waak’ honden. Super schattig! Maar ze blaffen dus wel veel ’s nachts…. Na de rondleiding vertelt Eva wat belangrijke informatie en dan gaan we op pad.

Met de bodaboda naar de garden city mall. De boda is een scooter, waarbij je dus bij een Afrikaan achterop zit. Echt top! Op de heen weg scheurt deze boda tussen alle auto’s door. Wanneer het verkeer even vaststaat ga je links, rechts, voor, achter en bijna over auto’s heen om toch maar weer zo ver mogelijk vooruit te komen. Of te wel: Chaos! Aangekomen bij de Garden City Mall pinnen we geld, waardoor ik toch wel even kan zeggen dat ik miljonair was 😉, en halen we wat boodschappen. Vervolgens eten we met Eva een samosa (erg lekker! Soort deeghapje met gehakt) en gaan we weer terug. Omdat we vandaag verder niet zoveel doen chillen we een beetje op de bank, die trouwens heel erg lekker ligt, en wachten we tot Iris terug komt. Iris is een vrijwilliger die als enige ook in het huis verblijft (tot zaterdag). Vorig jaar is zij voor stage 3,5 maand op de Makerere school geweest en nu is ze drie weken terug om vrijwilligerswerk te doen op de school. Wanneer Iris aankomt is het gelijk erg gezellig met z’n drieën. Iris stelt voor om vanavond naar het nationale theater te gaan, want een vriend van haar moet daar optreden.

Met de uber vertrekken we naar het nationaal theater. Het is al donker dus de boda is niet meer heel veilig (vaak wordt je beroofd etc. als je alleen in het donker met de boda gaat…). We komen aan en vragen ons af of dit het is. Buiten speelt een klein bandje en staan veel Afrikanen. We lopen een rondje. Binnen is alleen de wc en een bar. Hmm, maar waar is de vriend van Iris. Erg bereikbaar op z’n telefoon is hij niet, dus we besluiten om maar gewoon bij de muziek te gaan staan. Binnen no-time hebben we een groep Afrikaanse mannen om ons heen verzameld die allemaal erg nieuwsgierig zijn. We hebben plezier, leren nieuwe dansmoves en drinken een biertje. Iedereen vraagt je whatsapp, als je nee zegt blijven ze maar doorgaan dus ik besluit maar om m’n facebook te geven, ik kan ze altijd later weer eraf gooien 😉. Een uurtje of anderhalf later is daar eindelijk de vriend van Iris, Bonique. Hij moet ook optreden en is erg goed. Hij heeft rasta haren en lijkt op Bob Marley, erg gaaf! Hierna is het tijd om maar eens naar bed te gaan, na al deze nieuwe indrukken….

Dinsdag 23 juli

Vandaag is mijn eerste dag op de school. Om 08:45 komt Eva en samen met haar en Iris vertrekken we. Ook naar de school ga ik met de boda, wat de eerste keer best spannend was want mijn boda chauffeur had geen idee waar het was, net zoals ik… Gelukkig vonden we snel Iris terug op de boda en konden we haar volgen. Eenmaal aangekomen heb ik met Eva en Ronnie een gesprekje. Ronnie is een soort onderdirecteur, hij regelt eigenlijk alles en neemt de zorg van de vrijwilligers op zich. We spreken af dat ik eerst een beetje in elke klas rondkijk en dan aangeef in welke klassen en in welke vakken ik graag les zou willen geven. Ook bespreken we mijn opdracht van de PABO en hij is erg enthousiast!

Ik besluit om eerst maar is gewoon bij Iris in de klas te gaan kijken. Op school hebben ze vier vakken: engels, wiskunde, science en social studies. Een keer in de week hebben de kinderen ook lezen en soms hebben ze met de hele school een vak als bijbel studies, een debat of een quiz. Iris geeft alleen engels en wiskunde. Ik kijk mee met twee van haar lesjes. Een in P4 (groep 5) en een in P3 (groep 4). De kinderen zijn gelijk allemaal heel erg nieuwsgierig en na een paar minuten ben ik al ‘Teacher Jamilla’. In de pauze leer ik een paar kinderen uit P5 kennen, die slepen me dan ook mee naar boven wanneer de les weer begint. Ze hebben science. Teacher John, die science geeft in P5, vraagt of ik deze les niet wil geven. Ik kijk de stof eens door. De kinderen leren hier in groep 6 al dingen die ik in 2vwo natuurkunde leerde, ik pass deze dus even en kijk mee met de les.

IMG_20190725_130943

Het onderwijs is hier zo anders. Tr John geeft zijn ‘lesje’, dit duurt ongeveer 20 minuutjes. Vervolgens zijn de kinderen niks aan het doen en kijkt de leraar ander werk na. Ik vraag aan John wat de kinderen normaal doen als hij zijn les heeft gegeven, een duidelijk antwoord komt er niet echt maar het komt erop neer dat er niet veel gebeurd. Ik ga een spelletje spelen met de kids. Levend memory vinden ze erg lastig dus na 3x spelen we galgje. Dit valt goed in de smaak. Wel is Tr John opeens verdwenen terwijl we nog ruim een uur moeten tot de lunch pauze… Ik besluit om maar een Nederlandse les te geven, geheel geïmproviseerd over begroetingen en dieren. De kinderen vonden het erg gelukkig leuk. Wel een aparte dag zo. Dit is de lunch die wij krijgen op school: IMG_20190724_140805

’s Avonds zijn we allemaal erg moe. Na onze zelfgemaakte met bij elkaar gegooide kruiden curry gaan we dan ook alle drie vroeg slapen.

Woensdag 24 juli

Vandaag weer lekker op tijd naar school! Dagen beginnen om 09:00 en we blijven tot ongeveer 16:00. Vandaag is het parents day! Kinderen mogen niet zonder ouder naar school komen. Veel ouders waren er al om 7u, dus toen wij aankwamen om 9u waren er nog maar een paar ouders. Ik besluit om eens mee te kijken met p6 en p7. Waar ze al hele moeilijke dingen bespreken met science en echt heel knap rekensommen met pie oplossen (zonder rekenmachine)! Ook leer ik de jongere kinderen beter kennen en geef ik twee Engelse lessen aan p4. Dit is erg anders dan in Nederland. De docenten hier schrijven de regels van de les op het bord. Vervolgens komen er oefeningen op het bord. Ze doen dan een oefensom samen en vervolgens schrijven de leerlingen de regels en de sommen over in hun schrift en dan maken ze het. Dat was het. Ik probeer de regels aan de leerlingen uit te leggen en laat ze veel zelf tot antwoorden komen zonder dingen voor te zeggen. Ik merk gelijk dat veel leerlingen dit moeilijk vinden. Het voordoen-nadoen kunnen ze erg goed, maar het zelf-doen komt niet echt in hun boekje voor..

Het is bijzonder om te zien hoe erg deze kinderen waarderen dat je er bent. Ze zijn allemaal erg vrolijk en enthousiast en ze verwelkomen je allemaal. Ook vinden ze het heel erg leuk om mijn haar te vlechten. Ze kunnen er niet vanaf blijven.

IMG_20190724_153629IMG_20190723_145439IMG_20190723_150155

Het dagje op school is erg leuk en verloopt prima. In de pauze hebben we nog een gesprek met de ouders die er nog zijn over de school en wat zij vinden dat beter kan. Hier krijg ik niet heel veel van mee aangezien ze het gesprek in ‘Ugunda’ voeren, en mijn vertaler niet héél erg duidelijk was ;p

Eenmaal thuis gekomen douchen we snel en wachten we tot Simone er is. We gaan namelijk naar een dansvoorstelling met typische Oegandese dansen. Ook eten we daar. Dit was heel erg gaaf en bijzonder, leuk om mee te maken! Hoe lang die vrouwen hun billen kunnen schudden is echt niet normaal (zie video’s).

IMG_20190724_220531IMG_20190724_220202

Donderdag 25 juli

Vandaag is een leuke dag, maar ook een dag waarop ik wel erg geschrokken ben. Ik heb eerst een hele leuke wiskunde les gezien bij p5. De leerlingen konden veel bewegen en de docent gaf de les heel erg actief. Dit vond ik mooi om te zien. Ook kon ik zelf een goede bijdrage leveren door een groepje kinderen die de stof niet begreep een soort verlengde instructie te geven. Hierna snapte ze het beter waardoor ik mezelf ook wel nuttig voelde 😉

IMG_20190725_133328IMG_20190725_131026

’s Middags kregen de leerlingen van p3 tot p7 een quiz. Jongens tegen de meisjes. Hierbij begon de quiz met p3, waarbij de meisjes een vraag stelde aan de jongens. De jongens geven antwoord en stellen vervolgens een vraag aan de meisjes. Zo gingen ze alle klassen af, wel drie keer. Het duurde erg lang en was eeeerg saai. Het was ook niet heel erg nuttig want alle leerlingen hielden hun toets-boekje erbij. Hieruit haalde ze de vragen en zochten ze de antwoorden gewoon op. Halverwege kwam ik erachter dat mijn broek vastzat aan een uitstekende schroef van de bank… O oh, uit mijn broek gescheurd dus. Iedereen (inclusief ik) moest heel hard lachen… gelukkig had ik een vest mee om over mijn bil heen te knopen 😉 Aan het einde van de quiz lette niemand echt meer op. Vervolgens was er een leraar die een paar kinderen daar op ‘aansprak’ door ze een klap te geven. Hierna moesten een stuk of tien kinderen naar voren komen. Hier werden ze opnieuw te kijk gezet en opnieuw geslagen. Dit vond ik erg heftig en echt afschuwelijk om te zien. Deze kinderen moesten de laatste opdracht opnieuw zelf uitrekenen, de uitwerking werd uitgeveegd en ze mochten pas naar huis als ze het af hadden. Echt belachelijk. Een som voor p7 die nu dus ook door iemand van p4 even opgelost moest worden. Daarnaast komt nog eens kijken dat elke leerling in de banken met de aandacht ergens anders was. Veel leerlingen waren aan het kletsen, tekenen of aan het dromen en bijna niemand lette meer op. Hier ben ik erg van geschrokken. Ik heb hier met de desbetreffende docent nog een gesprek over.

IMG_20190725_155331de som waar het om ging!

Om 16u zou er nog een teachersmeeting zijn. Deze begint uiteindelijk om 17:15 (Afrikaanse tijd, hé). We hebben het over het non-violence policy van de school. Iris had haar laatste schooldag en had opnieuw aangekaart dat dit niet altijd gehanteerd wordt. Docenten weten dat ze niet mogen slaan, maar wanneer de directeur niet in de buurt is gebeurt het toch.. Ook bespreken we het schoolreisje van vrijdag. 50 kinderen kunnen het betalen en gaan dus mee, samen met ons en drie andere docenten. Hierna gaan Iris en ik snel naar huis, want we willen nog een taartje eten bij java’s! Met Simone doen we dit dan ook, deze is erg lekker 😊 Ook halen we wat boodschappen. We gaan terug met de uber, wat rond 20:00 echt een uur duurt omdat de weg o-ver-al vaststaat… Wanneer we eindelijk terug zijn is de stroom uitgevallen en maken we een nacho-schaal in het donker. Eigenlijk vulde het taartje erg goed en hadden we allemaal niet zo’n honger meer. We eten een beetje en gaan vervolgens vroeg naar bed.

Vrijdag 26 juli

Om 06:15 gaat de wekker. De bus vertrekt om 08:00 vanaf school dus we moesten er echt al om 07:30 zijn!! Eenmaal aangekomen op school arriveert de bus natuurlijk pas om 10:00. Als de bus arriveert besluit de directeur dat het nu tijd is voor de briefing…. Hij had dat misschien ook in de 2 uur dat we aan het wachten waren kunnen doen, maar nee, wanneer de bus er eindelijk staat is een veel beter moment ;P

Opvallend is dat er opeens toch 100 kinderen zijn en dat bijna alle docenten nu meegaan. Wel erg leuk dat dat hier kan! We gaan met 2 bussen richting Entebbe. In de bus zijn misschien 20 zitplaatsen, we zitten er dus in met 50 kinderen plus 6 docenten…. Past precies! 😉 Ik heb een kind opschoot uit p5, dat na een half uur toch wel zwaar wordt. Even volhouden dan maar. We rijden langs het victoria lake, veel kinderen hadden dit nog nooit gezien en de opmerking “Teacher!! Is that water?!?!” wordt veel gemaakt. Erg leuk om te zien.

We gaan eerst naar het vliegveld. De kinderen lopen in één lange lijn, een achter een, door de security poortjes. Boven in het restaurant bekijken we een aantal vliegtuigen die opstijgen. Erg leuk om te zien hoe verbaasd en verwonderd deze kinderen zijn bij het zien van een vliegtuig. We krijgen allemaal een flesje frisdrank en we gaan weer naar de bus! Nu heb ik Rikki op schoot. Een heel lief klein jongetje dat in slaap valt onderweg.

IMG_20190726_150237IMG_20190726_185450dit is ''m 😋

De volgende stop: de haven van het meer. We zijn hier in totaal denk ik tien minuten .. :P De leerlingen krijgen een kort verhaaltje over de boten en dan gaan we weer verder. Erg bijzonder.

Hierna gaan we naar de dierentuin. Het is erg druk met scholen. Wanneer we eindelijk geparkeerd staan lunchen we eerst. Het is inmiddels al half drie en iedereen heeft honger. Na het lunchen gaan de leerlingen weer in een lange rij staan. De kinderen worden geteld. Wel tien keer, maar er mist er toch echt een. Ik tel een keer mee, en ja… het zijn er echt 99. De kinderen moeten weer terug naar de lunchplek om op de grond te gaan zitten. Om de beurt worden hun namen omgeroepen en moeten ze weer een lijn vormen. Vervolgens komen we er achter dat we ook maar met 99 kinderen zijn 😉 opnieuw erg bijzonder…

IMG_20190726_145146IMG_20190726_143020 we ruilde even van zonnebril 😎

We gaan de dierentuin in. Erg leuk om de leeuwen, luipaarden, apen en olifanten te zien. Ook zijn er twee hele grote dikke slangen :o opnieuw een bijzonder dingetje: we gaan dus met de hele groep, 99 kinderen en 10 leerkrachten, met z’n alle langs de dieren. Als een grote groep. In plaats van met een klein groepje rondlopen gaan we dus als hele groep naar de leeuwen, vervolgens door naar de luipaarden, etc. Opnieuw: Chaos. Al helemaal wanneer er nog zo’n grote groep van een andere school in bijna dezelfde shirtjes ernaast komt staan en Tr Caro roept: Don’t mix up! Makerere stay here! Come to the left!. Chaos dus, wel erg grappig om te zien 😉 Ik loop hier veel rond met mijn twee vriendinnen Princes en Sara van babyclass. Super schattig.

IMG_20190726_170643IMG_20190726_170650

Ik til ze om de beurt op zodat ze ook alles kunnen zien. De dierentuin grenst aan het meer dus de kinderen kunnen op het einde nog even zwemmen. Een schreeuwende, plezier hebbende bende, zonder zwemdiploma, die met z’n alle in het water springen en zwemmen. Aan de ene kant enorm gevaarlijk, aan de andere kant enorm leuk om te zien. De kinderen zijn zo blij en genieten echt heel erg!

IMG_20190726_090525

Op de terugweg slaapt Rikki opnieuw op mijn schoot. We rijden om en komen pas rond 20:00 op school aan. We zijn dan ook om half negen pas thuis… Lange dag. Gelukkig was Simone al even thuis en hadden we restjes curry en nacho’s over. Simone warmt alles op en na het eten is er weer wat leven in m’n lijf. We kletsen nog even gezellig met z’n alle, daarna lezen we allemaal wat in ons eigen boekje en gaan we lekker naar bed. Daar was ik aan toe: slapen! 😊

1. Sinead:
    27 juli 2019
    Lieve nicht, wat een prachtig verhaal! Klinkt ontzettend tof, heel herkenbaar ook dat stampen en herhalen, dat is echt even wennen. Heb je al ugali gegeten? (Geloof dat dat posho heet in Oeganda, dat zegt lonely planet ten minste.. ;)) Veel plezier!!
  2. Jamilla Windt:
    27 juli 2019
    Posho heb ik inderdaad geproefd, dat is niet mijn lievelings 😝 Bedankt voor je lieve reactie!!
  3. Ted:
    28 juli 2019
    Leuk verhaal Jamilla. Je hebt een gaaf en druk programma. Geniet er van. XXX Love U Papa
  4. Jamilla Windt:
    29 juli 2019